czwartek, 24 kwietnia 2014

Tadeusz Różewicz

Oblicze ojczyzny
Ojczyzna to kraj dzieciństwa
Miejsce urodzenia
To jest ta mała najbliższa
Ojczyzna

Miasto miasteczko wieś
Ulica dom podwórko

Pierwsza miłość
Las na horyzoncie
Groby

W dzieciństwie poznaje się
Kwiaty zioła zboża
Zwierzęta
Pola łąki
Słowa owoce

Ojczyzna się śmieje

Na początku ojczyzna
Jest blisko
Na wyciągnięcie ręki

Dopiero później rośnie
Krwawi
Boli


Obcy Człowiek
To obcy człowiek 
czego chce 
o kogo pyta 
to nieznajomy 
pewnie zbłądził 
albo się omylił 
mówił że nas szuka 
lecz nie zna nazwiska 
kogo pan szuka 
taki tu nie mieszka 
to jakiś pijak 
może pomylony 
uparcie twierdzi 
że właśnie nas szuka 
lecz my go nie znamy 

Nie mogę wejść 
do waszego domu 
mieszkania 
mówicie 
że jestem obcy 
patrzycie zdziwieni 
trochę przestraszeni 

Właśnie was szukam 
w tym ogromnym mieście 
co rośnie 
przybywa 
Was szukam 
Na tej wyspie 
bezludnej 
nie omyliłem się 
wy jesteście 
ludzie 
moi bliźni 

czy mogę zostać z wami 
jeden dzień noc 
jestem człowiekiem 
nie jestem obcy 
patrzycie na mnie 
przez judasza 
nie zdejmując łańcuchów 
przez drzwi zatrzaśnięte 

jestem zmęczony 
chcę usiąść przy waszym stole 
znamy się przecież 
od narodzenia Chrystusa 
jestem bardzo zmęczony 
muszę wam powiedzieć 
o sobie o was 
chcę wam powiedzieć 
że nie ma tajemnicy 
nie czekajcie



Zmarł Tadeusz Różewicz...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz